Zakelijke fotografie: een mooi praktijkvoorbeeld
Als bedrijfsfotograaf word ik regelmatig gevraagd voor zakelijke fotografie. Het gaat dan meestal om een reportage in de werkomgeving of het verzorgen van zakelijke portretten. Een bedrijf wil hiermee goed laten zien wat zij doen, hoe de sfeer is en natuurlijk wie er bij hen werken. De foto’s worden meestal gebruikt voor de eigen website, drukwerk en natuurlijk sociale media. Hoe dat werkt, laat ik zien met een recent praktijkvoorbeeld.
Zakelijke fotografie met persoonlijke beelden
Op naar Rotterdam! Als zakelijk fotograaf werd ik gevraagd door Synobsys, een Nederlandse softwareontwikkelaar in de havenstad. Voor hun website, blogs, brochures en berichten op LinkedIn hadden ze al wel een goede communicatiestrategie. Wel werd er regelmatig gewerkt met standaard stockfoto’s. Ze wilden meer eigen en persoonlijke beelden hebben die ze voor verschillende communicatiemiddelen konden gebruiken.
Ze vroegen mij om langs te komen en te volgen wat zij doen. Zo’n opdracht begint meestal met een kennismakingsgesprek, zodat ik een goed beeld krijg van wie zij zijn, wat zij doen en waarom. Zo krijg ik als zakelijk fotograaf meer zicht op hun eigenheid. We bespreken natuurlijk ook wat voor beelden er concreet nodig zijn. In dit geval ging het eigenlijk om een combinatie van een bedrijfsreportage en zakelijke portretfotografie. Dit zijn twee van mijn specialismen.
Het gewone werk gaat door
Als bedrijfsfotograaf houd ik ervan om de natuurlijke werkprocessen tijdens een fotoshoot door te laten gaan. Wel met wat ruimte voor mij om de situatie soms iets aan te passen. Zo kan ik beelden versterken en belangrijke kenmerken meer nadruk geven.
Tijdens de shoot bij Synobsys werd ook gewoon doorgewerkt. Wel waren alle werknemers vooraf op de hoogte dat ik kwam fotograferen. Voor de zakelijke fotografie kijk ik bijvoorbeeld naar natuurlijke verhoudingen op de werkvloer en gedragingen onder elkaar. Ik kneed dat soms ook een beetje om het goed in beeld te brengen. Zo ontstaan natuurlijke beelden voor zakelijke beelden.
Zo kan ik ook aanwezig zijn in mijn onzichtbaarheid. Dan merk ik dat mensen zich na een korte tijd vaak ook al snel op hun gemak voelen. Zeker bij zakelijke fotografie vinden mensen het nou eenmaal spannend als er een fotograaf langskomt. En tegelijkertijd vinden ze het toch ook heel leuk als ze goed en persoonlijk in beeld komen, waarin ook hun eigenheid naar voren komt.



