Als fotograaf maak ik regelmatig reclame fotografie voor bedrijven door heel Nederland. Ik merk regelmatig dat zij veel vragen hebben op dit gebied. Hoe het werkt om reclame foto’s te laten maken en wat hierbij komt kijken, leg ik uit in deze blog.

Starten met reclame fotografie

Vooraf bespreek ik samen met een opdrachtgever wat hun boodschap is en wat zij willen uitstralen met de reclame fotografie. We kijken wat dit betekent voor het gebruik van kleuren, emoties, compositie, vormen en bijvoorbeeld ruimtelijkheid. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten waarvoor de fotografie gebruikt gaat worden. Dit kan zijn voor campagnes, de eigen website, magazines of bijvoorbeeld social media. Iedere vorm vraagt weer om een andere aanpak en uitkomst.

Reclame fotografie met emotie

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun producten of diensten vrij ‘standaard’ in beeld te brengen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar zo’n functionele aanpak moet wel een bewuste keuze zijn. Zelf breng ik vanuit de doelstelling graag wat meer ‘schwung’ in de beelden. Dat kan de foto’s een stuk opvallender, verleidelijker en meer onderscheidend maken. Het liefst passend bij de gewenste merkbeleving van je bedrijf.

Een voorbeeld. Krijg je een culinair bakje popcorn in een restaurant met heerlijke kaaskruiden erover heen? Dan wil je die kruiden toch eigenlijk zien vallen op de popcorn? Zo zorg je ervoor dat je nog meer zin krijgt in dat bijzondere gerecht. Is jouw lamp ‘spetterend goed’ dan breng ik dat ook graag spetterend in beeld! Dat kan ook samen met de meer functionele beelden. Woorden omgezet naar beeld maken het compleet. Denk aan woorden als: warm, verkoelend, fris, sappig, spetterend, romantisch. Ik kan ze vangen in beeld en geef zo extra gevoel (emotie) aan de reclame fotografie. 

Welke emotie past bij jouw product?

Met reclame fotografie speel je in op de emotie van je klanten. Welke emotie bij jouw product past bespreken we vooraf. Vaak is al wel duidelijk wat mijn opdrachtgever wil uitstralen met zijn/haar producten of diensten. Dan neem ik dat beeld over en sluit mijn idee over de te maken reclamefoto’s hierop aan. Ik maak dan vooraf bijvoorbeeld een digitale schets van de sfeer en wat voor soort reclamebeelden gemaakt worden. Zo kunnen vooraf de tijd, ruimte en materialen geregeld worden om de fotoshoot te realiseren. Zo weet je vooraf al ongeveer wat je kunt verwachten.

Ben je nieuwsgierig wat ik kan doen voor jouw reclamefotografie of andere bedrijfsfotografie? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. Ik werk vanuit Overijssel voor opdrachtgevers door heel Nederland.

Voorbeeld reclame fotografie
Voorbeeld reclame fotografie